مهد کودک خوب در کرج
مهد کودک محلی است که علاوه بر سرپرستی کودکان به آموزش و و امورات اجتماعی شدن آنها نیز میپردازند.
عموما کودکان تا پایان دو سالگی میبایست نزد والدین خود در کانون گرم خانواده باشند. چرا که امنیت روانی و وابستگی های عاطفی آنان باید به شکل صحیح و طبیعی در کنار اعضای خانواده شکل بگیرد. از سن 2 سالگی به بعد کودکان به تجربه های اجتماعی نیز نیاز دارند، که این نیاز منوط به ارتباط با همسالان و بودن در اجتماع صورت میگیرد. رشد اجتماعی کودک، طریقه ارتباط با دیگران و یادگیری زبان و درک مفاهیم کلامی و غیرکلامی در یک مهدکودک خوب که از معیارهای لازم برای رشد اجتماعی و کلامی کودکان برخوردار باشد، ضروری به نظر میرسد.
یک مهدکودک در مهرشهر برنامه کودکان از نظم و انضباط خاصی برخوردار میشود. برنامه خواب و خوراک آنها به طور منظم از قاعده خاصی پیروی میکند. بنابراین آموزش بسیاری از مطالب که ممکن است مادر، در منزل به صورت پراکنده یا به طور غیرعلمی به فرزندش بیاموزد، در مهدکودک به صورت منظم و روشمند در جمع و به صورت گروهی آموخته میشود. عموما کودک در این مرحله برای سالهای آینده که باید ساعتهای بیشتری را از خانه دور باشد، آماده میشود.
همه کودکان در روزهای اول، رفتن به مهد را به خوبی نمیپذیرند و بیتابیها و اضطراب های زیادی از خود نشان میدهند اما اگر مربیان تعلیمدیده و مجرب در مهد باشند و همکاری درستی بین والدین و مربیان به وجود آید، محیط مهد کودک میتواند از جذابیت خاصی برای کودک برخوردار باشد.
روشهایی که برای علاقهمند کردن کودکان به مهد به کار گرفته میشود باید علمی، تخصصی و خالی از هر گونه تهدید و ترس باشد. مربیان نیز باید با توجه به معیارهای خاصی انتخاب شوند. مربیان باید از ویژگیهای خاصی برخوردار باشند تا بتوانند به عنوان جایگزین مادر، امنیت و آرامش لازم را به کودک بدهند زیرا کودکان هم مانند بزرگسالان شخصیت، رفتار و منشهای گوناگونی دارند بنابراین مهد مکانی است که باید بتواند رفتارهای درست کودکان را تشویق و رفتارهای نادرست آنها را اصلاح کند و در جهت رشد طبیعی و هنجار کودکان در زمینههای جسمی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی قدم بردارد.
دنیای عسل بهترین مهدکودک در کرج میباشد.
به دلیل جدا شدن کودک از مادر و خانواده، باید با توجه به سن کودک چنین تصمیمی گرفته شود، یعنی باید ببینیم که چه کودکی را با چه سنی میخواهیم به مهدکودک بفرستیم. بهتر است که کودکان تا دو یا سه سالگی در محیط خانواده و در کنار مادر به سر ببرند زیرا که دراین صورت امنیت خاطر و پیوندهای عاطفی که برای شکلگیری شخصیت بسیار مهم است میتواند به خوبی رشد کند اما اگر شرایط مادر به گونهای است که نمیتواند از فرزندش در کنار خود و در خانه نگهداری کند، میتواند بعد از دو سالگی فرزندش را به مهدکودک بفرستد. دراینجا باید به شرایط مهدکودک توجه کرد که کدام مهدکودک و با چه ویژگیهایی برای فرزند ما مناسب است.
در مهد کودک، مربیان وظیفه بسیار مهمی به عهده دارند زیرا نقش جانشین مادر را برای کودک ایفا میکنند و با توجه به این تعریف، مربی باید بتواند اضطراب کودک را تخفیف بدهد و به او امنیت بدهد و او را کنترل کند.
چرا باید فرزندمان را به مهدکودک بفرستیم این کار چه اهمیتی دارد
کودکانی که به مهدکودک میروند زمینه رشد اجتماعیشان فراهم میشود و در تعاملات اجتماعی شکل میگیرند. بسیاری از رفتارهایی که کودکان درخانه نیاموختهاند، در جای دیگری به نام مهدکودک میآموزند. رفتارهای منفی یا رفتارهایی که چندان مثبت یا جامعهپسند نیستند، در مهدکودک کم رنگ میشوند.
به این ترتیب کودکان مجموعهای از رفتارها و اطلاعات مفیدی را در مهدکودک میآموزند و از طرف دیگر رفتارهای بدی که آموختهاند در مهدکودک با روشهای خاصی که وجود دارد، تعدیل میشود. رشد کلامی در مهد کودک اهمیت زیادی دارد. تحقیقات نشان میدهد کودکانی که به مهد کودک رفتهاند، در مقایسه با کودکانی که به مهد نرفتهاند، از واژههای بیشتری استفاده میکنند و نحوه ارتباطشان با دیگران راحتتر است، بنابراین یک مهدکودک خوب با معیارهای بهداشتی و تربیتی قابل قبول تاثیر زیادی در رشد روانی کودک دارد.
رفتن کودکان به آمادگی نیز بسیار مهم و در مراحل رشد کودک بسیار موثر است و او را برای ورود به دبستان آماده میسازد. کودکانی که دوره آمادگی را گذراندهاند برای ورود به دبستان بسیار مهیاتر هستند و آموزشهای رسمی و غیررسمی که برایشان در نظر گرفته شده به رشد اجتماعی و مهارتهای حرکتی آنها کمک بسیار زیادی خواهد کرد.
به کودکانی که دوره آمادگی را میگذرانند و سوالات زیادی درباره مدرسه میپرسند چه توضیحاتی بدهیم
این کودکان هنگام صحبت با مادرشان دوست دارند بدانند که مدرسه چگونه جایی است و چه عواملی و عناصری در آنجا وجود دارد، به ویژه اگر خواهر یا برادری داشته باشند که به مدرسه میرود و شاهد رفت و آمد خواهر یا برادر بزرگترشان به مدرسه باشند. در پاسخ به این کنجکاوی، والدین معمولا مدرسه را به طور اغراقآمیزی عالی و محلی برای تفریح و بازی و دوستیابی و در عین حال درس خواندن و سواد آموزی توصیف میکنند. گر چه همه این موارد کم و بیش درباره مدرسه صدق میکند اما غیر از اینها چیزهای دیگری هم وجود دارد که باید کودکانمان را در مورد آنها هم آماده کنیم.
به دنبال مهدکودک خوب در کرج هستید؟ ما بهترین گزینه هستیم
مثلا کودک 7 سالهای که برای اولین بار به مدرسه میرود، در بدو ورود همان تصوراتی را در ذهن دارد که مادر برای او قبلا شرح داده است، یعنی مدرسه را مکانی بسیار خوب و دوستداشتنی میداند که همه درآن شاد و خوشحال هستند. اما در اولین روز ورود به مدرسه میبیند که مثلا دو تا کودک همسن و سال خودش در گوشهای ایستادهاند و گریه میکنند و مادرشان را میخواهند یا ممکن است که اولیای مدرسه با صدای بلند صحبت کنند تا صدایشان به گوش همه برسد.
فرزند ما قبلا اینها را یاد نگرفته و به او گفته نشده است که چنین مواردی هم در مدرسه وجود دارد. فرزند ما تصور بسیار مطلوبی از مدرسه در ذهن خود داشته است اما حالا با مواردی مواجه میشود که از نظر او چندان مطلوب نیست و حتی زننده هم هست یا در مورد فضا، جاسالنها، کلاس، دستشویی، محل آبخوری بچهها و ازدحامها تصور دیگری دارد زیرا هیچ یک را قبلا ندیده است. این تصورات با واقعیتها متفاوت و برای کودک ناراحت کننده است.
توصیه میشود که برای آمادهسازی کودکان قبل از ورود رسمی به محیط مدرسه، دقیقا آنچه را در مدرسه میگذرد برای آنها شرح دهیم. خیلی خوب است که یک روز قبل از شروع سال تحصیلی دانشآموزان سال اول به همان مدرسهای که ثبت نام کردهاند بروند و بتوانند همراه مادر خود از محل مدرسه، کلاسها، دستشوییها وحیاط مدرسه دیدن کنند و محیطی را که قرار است به آن قدم بگذارند از نزدیک ببینند و حتی با آموزگاران خود آشنا شوند.